joi, 13 aprilie 2017

Chiptuning pentru cresterea puterii motorului



   Chiptunningul desemneaza modificarile aduse electronicii sau softului din ECU in scopul cresterii puterii, a cuplului maxim sau a reducerii consumului de carburant.
     In principiu, motoarele autovehiculelor de serie ar putea dezvolta o putere mai mare  fara a le aduce alte modificari constructive. Din fabrica, aceste motoare scot doar 65-70% din puterea maxima pe care ar putea sa o dezvolte motorul respectiv. Aceasta limitare se facedin motive de siguranta in exploatare si pentru  reducerea emisiilor poluante .
    Dezvoltarea tehnologiei în domeniul electronic a avut un impact puternic şi în industria auto, unde s-au implementat noi sisteme electronice. Cel mai răspândit este sistemul electronic de gestiune al motorului, proiectat pentru a obţine un randament mai bun datorită unei precizii mai mari. Acest lucru înseamnă controlul injectiei, a momentului de aprindere, cantitatea de combustibili injectată în funcţie de diverşi parametri, sau presiunea turbinei, etc. Toţi aceşti parametri sunt citiţi, analizaţi şi stocaţi într-un modul electronic de comandă, numit ECU (Engine Control Unit) sau ECM (Engine Control Module).
    ECU este responsabil de întreg managementul motorului operând cu semnalele primite de la senzorii cu care este dotată masina: senzori de control al temperaturii, turaţiilor, vitezei, presiunii, cantităţii de aer care intră în galeria de admisie sau senzorii de control al amestecului aer/combustibil (sondele lambda).Automobilele moderne sunt dotate cu foarte multi de senzori, fiecare având rolul său prestabilit.
Pentru buna funcţionare a motorului, este nevoie ca aceşti parametri, presetaţi de uzină în computerul maşini, să corespundă cu ceea ce „citesc” senzorii, astfel că ECU va şti ulterior cum să genereze amestecul de carburant optim, pentru a obţine un randament cât mai bun şi un consum cât mai mic. Mai mult de atât, echipa de software a producatorului, ajustează aceşti parametri pentru a asigura nu doar performanţe de top ci şi fiabilitatea anumitor piese, ansambluri de piese, sau în general al motorului. Datorita acestui lucru parametrii pot fi optimizati sau modificati,in functie de dorinta proprietarului şi aici intervine chiptuning-ul.
  În general, producătorii de automobile sunt rezervaţi în cresterea puterii motorului nu doar din punct de vedere al fiabilităţii, dar şi din considerente legate de marketing. Astfel ,la câţiva ani diferenţă de la lansarea unui  model pe piata, apare o  versiune  facelift ,care de obicei vine cu un adaos de putere, obţinut deseori prin aceeaşi procedură, de resoftare. Aceasta este o dovadă a faptului că resoftarea sau chiptuning-ul este o metodă sigură de a creşte performanţele motorului .
    Chiptuning sau resoftare sunt în acest caz sinonime, având acelaşi rol, însă felul în care pot fi „instalate” sunt diferitte. Resoftarea, presupune conectarea la sistemul electronic al maşinii ( implicit la ECU), prin intermediul unei interfete şi software-ul necesar pentru aceasta, si modificare parametrilor de lucru ai motorului,. Chiptuningul este o metodă puţin mai „primitivă” în sinea ei, prin care se înlocuieste mediul de stocare a hartilor de injectie din ECU  (memorie flash,eprom,procesor), cu un element identic cu toată informaţia şi datele necesare preconfingurate pentru  performanţă mai buna.  Noţiunea de chiptuning este deja una învechită fiind deseori confundată şi înlocuită cu resoftarea/remaparea, procedeu mult mai simplu şi mai des practicat. Despre particularităţile celor două metode se poate vorbi mult, însă cel mai important este să aflăm care sunt laturile atât pozitive cât şi negative generate de modificarile aduse prin aceste metode.
Creşterea puterii totale este probabil principalul argument adus în favoarea chiptuning-ului. Chiar dacă sunt companii de tuning care oferă şi servicii pentru reducerea consumului de carburant în detrimentul performanţei (ecotuning), totuşi cel mai adesea proprietarii doresc cresterea puterii si marirea cuplului motorului. Acest lucru se face prin modificarea cu precizie a parametrilor şi datelor furnizate de senzorii motorului pentru ca ulterior să fie rescrişi. Creşterea de putere în cazul motoarelor supraalimentate (turbo sau compresor mecanic) este estimată la 25-35%, în timp ce motoarele aspirate vor înregistra o creştere de 8-12% în funcţie de anul de fabricaţie, sistemul de injecţie, numărul de kilometri parcurşi, modul de exploatare dar şi de volumului total al camerelor de ardere.
   Trebuie remarcat  faptul că o resoftare calitativă, poate contribui şi la reducerea consumului de carburant, mai ales dacă motorul nu prezintă uzură exagerată sau alte probleme de ordin tehnic. Totuşi este multa reclama iar rezultatele promise sunt uneori exagerate, pentru că nici  in urma.resoftarii nu pot fi depasite anumite limite O resoftare de calitate trebuie sa asigure atat fiabilitatea motorului cat si imbunatatirea caracteristicilor dinamice ale masinii .
     Dacă optati pentru resoftare ,sunt doua variante:
1. Fie este un program ieftin ,prelucrat cu softuri automate, care determina ECU maşinii sa măreasca cantitatea de carburt injectată în cilindrii motorului. Aici putem include şi Power Box-ul care modifica semnalele primite de la senzori ,determinand ECU sa faca acelasi lucru ,creind impresia unei puteri sporite.
2. Un soft scris maual , pe baza softului cu  parametrii de fabrică, adaptat masinii dumneavoastra.Aceasta varianta este mai scumpa,dar i-si dovedeste eficienta in timp.
    In  prima situaţie desi este mai ieftina, datorita consumului de carburanţi crescut,se ajunge de multe ori la revenirea la softul original. În al doilea caz vorbim despre un soft personalizat, care răspunde prompt la acceleraţie şi asigura un consum normal de carburant.Motivele pentru care se opteaza pentru chiptuning sunt diferite deci si raspunsurile vor fi diferite.
    Proprietarii de autoturisme cu o  vechime mai mare  de 10 ani, trebuie sa stie că chiptuning-ul în cazul lor poate atrage după sine diferite probleme tehnice. Acest lucru poate fi explicat prin faptul că motorul prezinta un grad de  uzura mai mare, iar prin resoftare poate fi suprasolicitat.
  Optiunea finala pentru chiptuning este a fiecarui posesor de autoturism si este bine sa cunoastem beneficiile si riscurile acestei metode.
http://www.diagnoza-auto.net/interfete-chiptunning/
interfata resoftare

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu