joi, 3 februarie 2011

Istoria VW

    Aparitia celui mai mare producator auto european are loc intr-o perioada tenebroasa a istoriei ,in anul 1938,in Reichul nazist al lui Adolf Hitler.Acesta reprezinta materializarea unei idei a dictatorului de a crea o masina populara ,foarte accesibila ca pret . Motivatia dictatorului de a crea o astfel de masina este foarte controversata , dar este indisolubil legata de pregatirle de razboi ale Germaniei din acea perioada . Cel mai probabil , aparitia ,,masinii poporului" avea sarcina de a masca rolul strategic a vastei retele de autostrazi construite in mod alert in Germania nazista dupa 1933 .
    Infintarea companiei are loc in 1937 ,sub un nume care astazi ar parea cel putin hilar , Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Societatea pregatitoare a masinii populare germane, cu responsabilitate limitata).Proiectul a fost incredintat inginerului Ferdinand Porsche ,care a realizat atat prototipul masinii cat si proiectarea fabricii.
    Cerintele tehnice ale proiectului erau foarte vagi , limitindu-se in a spune doar ca ,,masina trebuie sa fie ieftina si buna si sa poata transporta 2 adulti si 3 copii".Solutia tehnica aleasa de Porsche a raspuns stralucit la ceste cerinte ,ducand la crearea unui model care costa in acea vreme 900Reichmarks (aproximativ 400euro).Asupra acestei solutii tehnice alese planeaza foarte multe controverse , Porsche fiind acuzat ca s-a inspirat din prototipul lansat in 1925 de inginerul Bela Beranyi sau din modelele Tatra T77 si Tatra T79 realizate de austriacul Hans Ledwinka . Oricare ar fi adevarul ,nu cred ca i se poate nega lui Porsche dreptul de a fi nominalizat ac si creator al acestei legende din lumea auto.
    Modelul initial a primit denumirea de VW Kaefer si a primit o motorizare de 1200cmc,benzina.Solutia aleasa a fost de amplasare a motorului in spate , iar racirea sa fie cu aer .Aceasta solutie simplifica mult procesul tehnologic de productie si a eliminat o serie de componente (pompa apa ,rdiator ,traseu racire) permitand obtinerea unui cost foarte mic ,de 400euro ,asa cum am amintit .Motorul initial cu care a fost dotata masina dezvolta o putere de 23,5CP. Ulterior ,au fost montate motoare cu cilindree mai mare de 1300 si 1500cmc ,care dezvoltau o putere superioara.
   Amplasarea fabricii a fost facuta in Wolfsburg . Trecerea la productia de serie a avut un succes rasunator ,fiind inscrise un numar de 339.000 de persoane pentru achizitia acestui model ,un numar de cumparatori remarcabil pentru acele vremuri.Cu tot acest succes ,pe piata au fost livrate un numar foarte restrans .Izbucnirea celui de al doilea Razboi Mondial la 1 septembrie 1939 odata cu atacarea Poloniei de catre Germania nazista , a facut ca fabrica sa treaca la productie militara .Pe platforma VW Kaefer (mult mai cunoscuta sub denumirea engleza de VW Beetle) au fost produse autovehicolele militare Porsche Type 82 si amfibia Porsche Type 166.
    Pe perioada razboiului in fabrica au fost fortati sa lucreze persoane deportate de regimul nazist in lagare de concentrare .Ele au fost fortate sa lucreze in conditiile inumane impuse de garzile SS.Insusi Ferdinad Porsche cat siginerele acestuia Anton Piech,care au condus fabrica in aceasta perioada au fost acuzati de crime de razboi,dar nu au fost condamnati .Aceasta perioada neagra a istoriei VW este de multe ori trecuta sub tacere ,totusi a fost asumata ,poate prea tardiv de companie, in 1998, prin plata unor compensatii supravietuitorilor acelei perioade.Fabrica a fost supusa bombardamentelor aeriene  strategice ale Aliatilor ,fiind distrusa in totalitate.
  Odata terminat razboiul ,initial s-a pus problema demolarii totale a fabricii .Controlul asupra fabricii a fost preluat de catre englezi.Comenzile armatei britanice au asigurat supravietuirea si refacerea fabricii .In aceasta perioada au existat numeroase incercari ca fabrica sa fie preluata de un producator strain insa atat Ford cat si GM au considerat ca aceasta nu are nici un viitor ,fiind sortita disparitiei ,si prin urmare au refuzat . Abia in 1948 s-a reluat productia de masini de serie sub conducerea fostului CEO de la Opel ,Heinrich Nordoff.
     Succesul VW vine in 1950,cand se impune pe piata germana .Din acest moment urmeaza o perioada accelerat de dezvoltare a companiei ,in numai 5 ani (1955) ajungand sa treaca de 1milion de unitati fabricate.
     Logo-ul VW, ramas in mare neschimbat de la inceputuri si pana astazi, a fost desenat de Franz Reimspiess, un inginer al companiei, cel care a dezvoltat si motorul primului Beetle. Pentru realizarea sa, germanul a primit 50 de marci germane.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu